Teoría, Crítica e Historia

 

Dos caminos ante la pobreza: Los padres Gabriel y Néstor en la novela Nicodemus

Steven Casadont

 

posición extraordinaria de la iglesia

“El sistema, de la cual la institución eclesiástica
 es una pieza central, empezó a ser rechazado”
 (Gutiérrez Teología 84).

En sus comentarios en la última reunión del grupo Nicodemus, el padre Gabriel subraya el hecho de que la cara del opresor no siempre es un reflejo de la del dictador:

El tirano no siempre es una persona. Puede ser también un sistema, un orden de cosas, una condición social, todo un régimen, no solamente político, sino también social, económico, laboral, moral y hasta religioso […] El verdadero tirano aquí que contradice el bien común en una forma grave y permanente, es el sistema, el orden establecido, el régimen social y económico y político y moral. (105) […] Nuestro tirano es […] un sistema que mantiene ese orden, un juego de intereses particulares, todo un estado de cosas en tal forma montado en el poder para provecho de unos pocos, con detrimento de los más. (113)

En el caso de la Colombia de Gonzalo Canal Ramírez y Camilo Torres, la palabra “Iglesia” era casi sinónima con el concepto de “sociedad”. El estudio de Daniel Levine nos presenta con una imagen de la integración total entre la Iglesia y el estado:

Until 1973, a concordat (originally negotiated in 1887) set the terms of the Church’s legal status and role. This agreement is a model of the traditional ideal of “Christendom” –complete Church-state integration. The Church is described as “an essential element of the social order” and given a major role in many aspects of social life. For example, education at all levels was to be maintained “in conformity with the dogma of the Catholic religion and religious instruction was obligatory. The Church also received a predominant position in the registry, with parish records having preference over civil records. In addition to the registry of birth, the management of death was placed in Church hands, as cemeteries were turned over to the ecclesiastical authorities.

Marriage, another major step in the life cycle, was also firmly under Church control. Civil divorce did not exist, and civil marriage for baptized Catholics was contingent on public declarations of abandonment of the faith. These statements were to be made before a judge, posted publicly and communicated to the local bishop. It is difficult to imagine a more effective mechanism of ostracism, or a more telling example of the fusion of civil and religious powers than these arrangements (cf. Jaramillo Salazar). Finally, the Church wields broad civil powers in the more than 60 percent of Colombia’s area designated as “mission territories”. Here, a 1953 agreement gave the missionary orders extensive control over education as well as broad civil powers. The concordat and additional accords clearly left many areas of Colombian life to Church control and management. (55)

 

Bibliografía

  • Canal Ramírez, Gonzalo. Nicodemus. Bogotá: Congreso Eucarísto Internacional, 1968.

  • Gutiérrez, Gustavo. Teología de la liberación-perspectivas. Lima: Centro de Estudios y Publicaciones, 1971.

  • Levine, Daniel. “Church Elites in Venezuela and Colombia: Context, Background, and Beliefs”. Latin American Research Review, 14.1 (1979): 51-79.

 

© Steven Casadont,
Dos caminos ante la pobreza: Los padres Gabriel y Néstor en la novela Nicodemus. 2005.

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